Rekenproblemen en dyscalculie

| Wageningen, Bennekom en Rhenen

Als je moeite hebt met rekenen…

Hoe eerder rekenproblemen of dyscalculie worden gesignaleerd, hoe eerder uitbreiding ervan kan worden voorkomen. Het ene rekenprobleem is daarnaast het andere niet. Rekenproblemen en -achterstanden kunnen tal van oorzaken hebben. Denk hierbij aan het net missen van  de aansluiting met het tempo of bij de aanpak in de rekenmethode, maar ook aan cognitieve inflexibiliteit waarbij leerlingen te lang op één spoor blijven zitten, (werk)geheugen of concentratieproblemen, de weg kwijtraken door teveel variastrategieën, problemen met redeneren of rekenangst. Bij sommige rekenproblemen zijn kortdurende trajecten zeer succesvol. Anders ligt dat bij leerlingen met zeer ernstige rekenwiskundeproblemen of dyscalculie.

Rekenproblemen in kaart brengen

Door rekenonderzoek kan FOX Onderwijs rekenproblemen bij leerlingen in kaart brengen op het gebied van inzicht, getalbegrip, uitrekenvaardigheden of automatisering van rekenfeiten. Hierbij kan worden aangeven welke hiaten er zijn, of er sprake is van een rekenachterstand, van ernstige rekenproblemen of dat er signalen zijn van mogelijke dyscalculie. Met aanvullend onderzoek is het vermoeden van dyscalculie verder te onderbouwen of juist te ontkrachten. FOX Onderwijs gebruikt hierbij wetenschappelijk onderbouwde instrumenten zoals RD4, de Utrechtse Getalbegrip Toets 3, Getalcheck en Zareki-NL.

FOX Onderwijs is aangesloten bij de Landelijke Beroepsvereniging van Remedial Teachers, gespecialiseerd in rekenen en dyscalculie en  vindbaar in het Kwaliteitsregister Remedial Teaching – LBRT.

 

Meer informatie?

Bijvoorbeeld over rekenproblemen, dyscalculie of heb je een andere vraag?

Neem contact op