Programmeren met robots
De overheid heeft in 2024 (concept) kerndoelen digitale geletterdheid geformuleerd. De kerndoelen zijn ondergebracht in drie domeinen: A. praktische vaardigheden, B. ontwerpen en maken en C. wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving. Daar waar scholen al ervaring hebben met het aanbieden van informatievaardigheden, mediawijsheid en soms zelfs met praktische IT-vaardigheden, blijkt het bieden van een goed aanbod in ‘ontwerpen en maken’ meer hoofdbrekers te kosten. In kerndoel 7 staat verwoord: “De leerling programmeert een computerprogramma met behulp van computationele denkstrategieën” (SLO, 2024, p. 22).
Maar wat zijn computationele denkstrategieën? Hoe helpt het leren denken als een computer bij het programmeren? Waarom moet een leerling al leren programmeren? Los van het moeten, is programmeren ook gewoon leuk. Zeker als er gebruikt wordt gemaakt van educatieve robots, die leerlingen motiveren een goed programma te bedenken. Programmeren structureert het denken en draagt op die manier bij aan de ontwikkeling van cognitieve en executieve vaardigheden.
FOX Onderwijs werkt al jaren met de inzet van educatieve robots om leerlingen stapsgewijs te leren programmeren en zo het denken als een computer in de vingers te krijgen. FOX Onderwijs denkt daarom graag met uw school mee bij de inzet van robotonderwijs.
Bron: SLO., (2024)., Concept kerndoelen digitale geletterdheid., Amersfoort: SLO