Van de week zag ik op LinkedIn een post van Dylexie Centraal over het advies voor een landelijke norm voor basisondersteuning, opgesteld door AOb en Ouders & Onderwijs, dat is aangeboden aan de Tweede Kamer. “Een belangrijke stap richting meer duidelijkheid en gelijke kansen voor ieder kind.”, vermeldt het bericht. Daaronder staan de drie aandachtsgebieden van dit advies: lees-/spellingproblemen en dyslexie, (hoog)begaafdheid en taak- en werkgedrag. Het gaat hier om het eerste deeladvies. In een volgend deeladvies komt onder andere taal- en spraakontwikkeling aan de orde.
Dyscalculie vergelijkbaar met dyslexie
Allemaal zeer wezenlijke aandachtsgebieden, die zeker in zo’n advies thuishoren. Ik mis wel de ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie. Dus eigenlijk geen gelijke kansen voor ieder kind. Mijn rekenspecialistenhart breekt wel een beetje voor de leerlingen op de basisschool, die hier mee te maken hebben. Weer niet op de voorgrond, weer niet de verdiende aandacht voor een duidelijke aanpak, terwijl het protocol ERWD al in 2011 is verschenen. Ongeveer in dezelfde tijd als het protocol Dyslexie, waar inmiddels versie 3.0 van is uitgebracht. Voor signalering en behandeling van dyslexie zijn verschillende maatregelen ingevoerd: signaleringsmomenten op de basisschool, gratis onderzoek om dyslexie vast te stellen en mogelijkheden voor kosteloze behandeling. Terecht, dyslexie is een ernstige leerstoornis, die je in het dagelijkse leven aardig kan belemmeren. Dat geldt echter ook voor dyscalculie. Eveneens een ernstige leerstoornis, die behoorlijke obstakels oplevert in het dagelijks leven.
Leven met dyscalculie
Stel je voor dat je met een adres in je hand het juiste huis niet kunt vinden, omdat je het huisnummer niet goed kan lezen, je niet weet aan welke kan van de straat je moet zijn voor even en oneven nummers en welke kant je op moet lopen om bij het betreffende huis te komen. Of dat je je horloge maar stilzet, zodat niemand je de tijd kan vragen en je niet hoeft te laten merken dat je geen klok kan kijken. Wil je weten hoe het voelt om dyscalculie te hebben? Kijk dan dit filmpje op youtube: Hoe het is als je dyscalculie hebt
Toch zijn er voor ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie geen vaste signaleringsmomenten en methodieken vastgesteld voor op de basisschool en zijn er geen kosteloze mogelijkheden voor onderzoek of behandeling. Het voelt oneerlijk voor zoveel mensen die vastlopen op getalbegrip en rekenvaardigheid en voor hun gevoel struikelend door het leven gaan. Het zijn obstakels waar ik nooit bij heb stilgestaan voor ik me in ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie ging verdiepen, maar inmiddels goed van doordrongen ben.
Ik pleit dan ook voor opname van ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie in het komende deeladvies van de AOb en Ouders & Onderwijs. Ik hoop dat meer leerkrachten, ouders, RT-ers en scholen zich hierbij aansluiten.
Foto
© Ximena Balderas
