Remedial teacher gespecialiseerd in rekenen en dyscalculie

Het staat echt bij mijn naam in het kwaliteitsregister van de Landelijke Beroepsvereniging van de Remedial Teachers (LBRT).

Hoe vreemd kan het leven lopen als je ruim tien jaar eerder je master hebt ontvangen voor de implementatie van compenserende dyslexiesoftware op een cluster 4 school?

De weg

Het begon allemaal twee jaar geleden, toen ik een opdracht misliep, omdat de opdrachtgever geen remedial teacher wilde met veel kennis van rekenen, maar een echte rekenspecialist. Dat was ik niet, maar ik besloot tegelijk dat dit de laatste keer zou zijn dat ik hierom een leuke opdracht zou mislopen.

Dus weer de schoolbanken in om de vereiste modules rekenen bij Fontys te halen. Ik trof het met een geweldige docent, die elke vraag interessant vond en het beste uit elke student haalde. Het kon niet anders of je werd gegrepen door het rekenvirus. Aan de slag met de kinderen op school kwamen er bij mij alleen maar meer vragen. Hoe komt het nu precies dat voor sommige kinderen rekenen zo lastig is? En wanneer wordt zoiets een rekenprobleem en noem je het kind een rekenzwakke leerling? (Als je dat al wilt) Wat kun je op welk moment signaleren en belangrijker welke interventie kun je dan inzetten om verdere rekenproblemen te voorkomen? Kun je eigenlijk rekenproblemen voorkomen? En wat als er sprake is van dyscalculie? Wat is dyscalculie eigenlijk?

Gelukkig vielen al deze vragen samen met een opdracht van de NTI om een module te schrijven over dyscalculie. De manier om zicht te krijgen op dit leerprobleem. Daarnaast kreeg ik de ruimte om rekenonderzoeken te doen bij leerlingen en ontwikkelde ik steeds meer gevoel voor het verschil tussen rekenachterstand, rekenproblemen en dyscalculie.

April van dit jaar heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn cases voor de Fontys opleiding, de uitgevoerde rekenonderzoeken en handelingsplannen en met toestemming van de NTI de module Dyscalculie ingestuurd bij de LBRT om mijn aanvraag tot gespecialiseerd remedial teacher te ondersteunen. De externe deskundigen zijn van mening dat ik me hiermee goed verdiept heb in het onderwerp en de specialisatie is aan mij toegekend. Ik ben geregistreerd als remedial teacher gespecialiseerd in rekenen en dyscalculie.

De toekomst

En nu… ? Nu ben ik alleen nog maar nieuwsgieriger geworden naar rekenproblemen en dyscalculie en heb ik nog vele vragen op mijn lijstje om te onderzoeken. Inmiddels heb ik een prachtig diagnostisch rekenprogramma ontdekt, RD4, dat nog beter inzicht geeft in rekenproblemen en het vermoeden van dyscalculie. Daarnaast geeft het ook precies aan hoe je de ondersteuning het beste kunt insteken. Deze opleiding start in september en ik hoop deze voor 2025 af te ronden. Dan mag ik met dit diagnostisch programma aan de slag en kan ik de meerwaarde ervan daadwerkelijk voor mijn leerlingen inzetten.

Het robotonderwijs… ligt dat dan nu stil? Zeker niet. Daarover meer in een volgend blog.

Foto

@EpV 2024

Delen