Al jarenlang is er zowel in de media als op scholen veel aandacht voor leerlingen met dyslexie. Ook komt er steeds meer maatwerk voor (hoog)begaafde leerlingen of leerlingen met TOS. Het is duidelijk dat elk kind op de basisschool maatwerk verdient voor de beste start in het onderwijs en het leven.
Ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie
Toch blijkt er op scholen verrassend weinig bekend over ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie. Dat terwijl 10-15% van de leerlingen zwakke rekenvaardigheden heeft, 7-8% ernstige rekenwiskundeproblemen en 2-3% dyscalculie. Net als bij dyslexie zitten er ongeveer één leerling met dyscalculie in elke groep en zo’n zeven op een school. Als je het echter op scholen navraagt, worden er vaak maar maximaal twee per school genoemd. Dyscalculie is daarmee een onderbelichte stoornis, terwijl de obstakels voor deze leerlingen nu en later in het leven enorm zijn. Dat nog los van de deuken in het zelfvertrouwen die ze oplopen.
Teamtraining ERW of D?
Bewustwording bij leerkrachten over het bestaan van dyscalculie is dan ook een eerste start. Het geeft je handvatten hoe je dyscalculie signaleert in je groep, hoe het zich onderscheidt van ernstige rekenwiskundeproblemen of zwakke rekenvaardigheden en wat het vervolgens betekent voor het aanbod aan deze leerlingen. Daarom heb ik een korte, interactieve teamtraining ontwikkeld, die precies dat doet. Het schoolteam krijgt inzicht in signalering van ernstige rekenwiskundeproblemen en dyscalculie. Ook is er aandacht voor modellen uit het protocol ERWD en passende perspectieven. Zo wordt het makkelijker om ook deze leerlingen de beste start in het onderwijs te bieden. De teamtraining is kort (±1 uur) en daarmee goed inpasbaar in een teamvergadering of studiedag.
Rekenonderzoeken op een rij
Voor schoolleiders en intern begeleiders is het daarnaast handig om meer inzicht te krijgen in de beschikbare onderzoeksinstrumenten om rekenwiskundeproblemen en/of dyscalculie beter in beeld te krijgen. Het is ondoenlijk voor een school om alle instrumenten aan te schaffen. Daarnaast zijn voor sommige onderzoeken zijn certificaten nodig om deze te mogen afnemen. Dus wat kies je dan voor je leerlingen en waarom? Wat meet je er precies mee? Wat mag je ervan verwachten? Wat zijn de voor- en nadelen voor de leerling en de leerkracht? Wanneer zet je RT of vervolgonderzoek in?
Voor schoolleiders en intern begeleiders heb ik de rekenonderzoeken op een rij gezet. In een online presentatie van ongeveer een uur, heb je overzicht en inzicht in reken(hiaten)onderzoeken voor leerlingen op de basisschool.
Zo creëren we samen een stevige basis voor leerlingen met ernstige rekenwiskundeproblemen en/of dyscalculie.
Kijk voor prijzen op de tarievenpagina.
Foto
© Jesus Vidal
